torsdag 7 april 2011

Mammas frallor

Slänger in ett recept nu innan jag går och lägger mig. Ett matbröd jag ofta bakar, då det är enkelt och man tar bara vad man har hemma :) Det blir aldrig sig likt här, det beror helt på vad som finns hemma!

Mammas frallor:
½ liter ljummet vatten
1 påse torrjäst, för matbröd
1 tsk salt
1 msk socker/sirap/honung (sött till jäsningen)
Mjöl, efter tycke och smak
Ev havregryn, russin, nötter, bär tex..


- Först blandar du vatten med jästen, tillsätter salt och socker. Därefter har du i det du tycker och blandar det väl till det blir en smidig deg (så att inget fastnar i bunkens kanter) Degen måste arbetas väl så den jäser riktigt.
- Där efter låter du degen jäsa i 30 min.
- Baka sedan ut brödet. Gör runda frallor, blir ca 12 st av denna deg.
- Låt sedan allt stå på plåten och jäsa ytterligare 30 min, gärna under bakduk
- Sätt ugnen på 225 grader.
- Grädda sedan brödet i ugnen i ca 7-10 min tills brödet ser färdigt ut. Inte för ljust inte för bränt.
- Sen är det klart att avnjutas!




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...