måndag 25 april 2011

Minibaggisar

 Ebbas minibaggisar

 Ca 12-20 st

 ½ paket jäst
1 tsk salt
6 dl fingervarmt vatten
1 msk olivolja
13 dl vetemjöl

 1. Smula jästen i en bunke, strö över saltet. Rör ut med lite vatten, tillsätt resten av vattnet.
2. Tillsätt oljan. Häll i 12 dl av mjölet, bearbeta degen med trägaffel, den ska vara ganska lös och kladdig.
3. Låt degen jäsa i minst 1 timme underbakduk. Om tid finns, låt den jäsa över natten!
4. Häll ut resten av mjölet på bakbordet. Stjälp upp degen men knåda inte! För runt den och vänd degen i mjölet.
5. Dela degen i mindre bitar, 20 st blir bra till buffén, 12 st blir bra till utflykts mackan. (Jag brukar göra långa baguetter, ca 3 st). Vrid dem försiktigt utan att trycka ut all luft, lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. Värm ugnen till 250 grader.
6. Låt jäsa ca 10 min.
7. Grädda bröden mitt i ugnen tills som fått fin färg, ca 15 min.



2 kommentarer:

Emmi sa...

Äntligen! :))

Amanda sa...

Emmi, nu hoppas jag att du bakar sånna tills vi ska grilla nästa gång ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...