onsdag 10 augusti 2011

Halvfabrikat eller ekologiskt?

 Läste ett inlägg på bloggen Hildas hem som fick mig att tänka till lite. Inlägget "Drömmen om ett självhushåll" handlar just om att odla sin egna mat och ta till vara på det istället för att köpa halvfabrikat. Både hennes inlägg och alla kommentarer hon fått på inlägget är intressanta och inspirerande att läsa. Läs det!

 I en av kommentarerna länkas det till Äkta vara - för mat utan fusk. Har kikat lite snabbt på den sidan och fy sjutton va massa konstigt man stoppar i sig egentligen. Bara för att man är lat och köper halvfabrikat istället för att laga till sitt egna. Nej dags att börja fundera på vad vi i detta hem vill stoppa i oss egentligen!


 Jag har vid ett flertal gånger tänkt på just detta med ekologisk mat. Men ett problem jag upptäckt är att det är otroligt svårt att få ta i ekologisk mat här i Hedemora där vi bor. Och att åka till Borlänge för att inhandla mer ekologiskt känns inte som ett bra alternativ heller, då det blir 8 mil att åka! Ska kika utbudet i Avesta nån dag, dit är jag ju ändå dagligen när jag jobbar!
 Något självhushåll har vi inte än. Visst vi har massa bär och frukter som jag har tagit till vara på den korta tiden vi bott här, men det finns så mycket mer man kan göra! Potatis finns i landet på gården som vi får förse oss med, och egen färskpotatis är ju ljuvligt gott! Men till nästa år har jag planer på att utöka odlingen lite, inte allt för mycket med lite mer grönsaker får det allt bli!

 Det är väldigt sällan jag använder mig utav halvfabrikat i matlagningen, trodde jag i alla fall! Nåja, färdigköpta köttbullar kommer inte in i mitt hem, den saken är klar! Jag försöker att laga så mycket som möjligt ifrån grunden, då jag är uppväxt med det. Är även utbildad kock, så laga mat kan jag ;) Även bröd är något jag ofta bakar själv. Nog för att det blir en del köpebröd, men nu ska det bli ändring på det och sällan bli köpebröd!



Detta ämne är nått jag numera tänker lägga en extra tanke på. Kommer försöka att uppdatera er om det jag kommer fram till och gör :) Ska strax åka in till stan och handla, då ska jag granska innehållsförteckningar ;)

Vad väljer ni? Halvfabrikat eller ekologiskt?

1 kommentar:

Therese♥ sa...

Vissa gånger är det svårt! Jag väljer att köpa vissa saker ekologiskt, försöker hitta varor med så lite tillsatser som möjligt osv. Men visst blir det en del halvfab. här också, färdiga köttbullar t.ex... Ofrånkomligt som barnfamilj ;) Finns ju även ekologiska färdiga köttbullar, ibland blir det det å ibland blir det icas... Men helt klart bör vi tänka på vad vi stoppar i oss!! Och vilka produkter vi väljer att använda utanpå våran kropp/i vår omgivning!

Kram på dej!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...