onsdag 15 juni 2011

Halvgrovt formbröd


Här kommer receptet på brödet jag bakade igår! Supergott och enkelt att göra :) 

Halvgrovt formbröd

- 50 g jäst
- 5 dl mjölk
- 50 g smör
- ½ dl sirap
- 2 tsk salt
- 2 dl kruskakli
- ½ dl psyllium husk (liknande fiberhusk)
- 2 dl grovt rågmjöl
- ca 1 l mjöl 

Smölt smöret och tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt.
Lös upp jästen med den ljumna mjölkblandningen. 
Tillsätt sirap och salt så det får lösa sig.
Blanda i kruskakli, husk och rågmjöl. Ta sist mjölet i omgångar så det inte blir för mycket. 

Arbeta degen i 5 minuter, låt därefter degen jäsa i 30 min. 
Dela degen i 2 delar och lägg i avlång form, jäs i ca 45 min. 
Grädda sedan bröder i ca 45 minuter i 175 grader. 

2 kommentarer:

Lantliv och Loppis sa...

Hej!
Va gott brödet ser ut! Nu blev jag hungrig =)
Jag hoppas åxå att vi hittar drömhuset snart, men man har ju vissa krav på hur det ska se ut och vart det ska ligga..så vi får nog leta ett tag till ;) haha!
Ha en fin kväll!
Kram Ellen

Vikeskärs hem och vardag sa...

Tack! Vad kul att du kikade in hos mig :)

Nu ska jag kika runt lite mer hos dig.
Kram Annika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...