torsdag 12 januari 2012

GI-lasagne

 Underbart god lasagne, passar mig som inte är tok förtjust i pasta då den inte håller nå pasta alls :) 

GI-lasagne

500 g köttföärs
500 g krossade tomater 
Lök
1 st aubergine 
Salt, peppar & krydda efter smak
Ost

Sen tar man vad som finns i kylen! 
Jag har blandat i bla:
Morötter
Kikärtor
Blomkål
Broccoli
Svamp
Vitlök
Purjolök
Tomat
Chilisås
 (det som är i fet stil hade jag i nu sist)

Sätt ugnen på 200 grader.
Stek köttfärsen, löken och vad som finns i kylen och du vill ha med i en stekpanna.
Smaksätt med salt & krydda.
Tillsätt de krossade tomaterna. 
Skiva auberginen i skivor.
Varva köttfärs röran och auberginen i en ungsform, toppa med lite ost. 
Ställ in i ugnen och grädda ca 30 min.


Champinjonerna hade jag i sist eftersom sambon inte är så förtjust i de!


Underbart god att äta som den är, med lite sallad, ketchup eller bara ren creme fraiche! 
Och det bästa av allt är att det är bara att blanda i vad man själv tycker om! 
Och nej, några recept går jag aldrig efter.. (mammas fel) Hoppas ni hänger med ändå!

Sist gjorde jag på 1 kg köttfärs, då blev det mat i flera dagar. Perfekt att frysa och ha i matlåda.
Jag gjorde även den en dag i förväg, då känns den lite mer fast än när man äter den direkt, då kan den vara lite rinnig.


 Nu ska jag ut i pysselrummet och skrapa färg! 


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...